Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Angående misstänkt våldtäkt inom hemtjänsten

En anställd i hemtjänsten har häktats misstänkt för grov våldtäkt mot en brukare. Den anställde stängdes av från sitt arbete omedelbart när misstanke om brott konstaterades. Händelserna väcker oro och frågor.

Vad händer nu?

Den aktuella medarbetaren är häktad. Händelserna utreds av både polis och Umeå kommun. Den interna utredningen kommer att visa om hanteringen av händelserna ska rapporteras vidare till IVO för granskning.

Vad gjordes när kommunen fick den första informationen?

Samtal hölls med hemtjänsttagaren, dess anhörige samt med den aktuella medarbetaren. Medarbetaren spärrades från fortsatta besök hos hemtjänsttagaren.

Varför fick medarbetaren fortsätta jobba när ni fick kännedom om sexuellt ofredande?

Utifrån den information verksamheten fick i februari var det den bedömningen som gjordes. Det vill säga att medarbetaren inte skulle besöka den aktuella hemtjänsttagaren.

Bedömningen blev en annan när mer information tillkom.

Tillägg 250415: Den interna utredningen visar att den första bedömningen var felaktig. Utredningen fortsätter och är inte slutförd ännu.

Arbetar den aktuella medarbetaren kvar?

Nej, medarbetaren är skiljd från sin anställning med omedelbar verkan 250521.

Kan man välja bort manliga medarbetare vid duschinsats?

Ja, man kan meddela hemtjänsten önskemålet och det tillgodoses så långt det är möjligt. Det arbetar dock både manlig och kvinnlig personal inom hemtjänsten.

Media rapporterar om hot mot tjänstepersoner, stämmer det?

Ja, tyvärr har det kommit hot mot tjänstepersoner. Kommunens säkerhetsavdelning bedömer och hanterar dessa.

Vid pressträffen 15 maj erkändes brister i hanteringen av ärendet. Hur kommer det sig?

Det pågår två olika interna utredningar för att kartlägga händelseförloppet. Dels utreds händelsen ur ett arbetsrättsligt perspektiv och dels utifrån utredning om missförhållande enligt Lex Sarah. I det inledande skedet av den arbetsrättsliga utredningen framkom att den första informationen till verksamheten borde ha eskalerats vidare i organisationen vilket inte gjordes.

Hur kommer det sig att äldreomsorgen så sällan polisanmäler händelser?

En viktig anledning är att verksamheten, enligt Socialtjänstlagen, ska bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. Därför uppmuntras i första hand den utsatte att själv polisanmäla. Därtill finns en lagstiftning som säger att sekretess kan brytas i de fall där den rättsliga påföljden för brottet man misstänker har ett straffvärde på minst 6 månaders fängelse.

Just nu pågår en kommunövergripande utredning kring om detta behöver förändras och i såfall hur.

Sidan uppdaterades