Kommunikation

”Kommunens invånare ska känna till den service som kommunen erbjuder, kunna delta i den demokratiska processen och känna till utvecklingen av Umeå”.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för att leda, styra och samordna kommunens interna och externa kommunikationsarbete. I ansvaret ingår att:

  • utveckla och förvalta övergripande styrdokument för kommunikation.
    Exempel: grafisk profil, kriskommunikation, mediekontakter.
  • utveckla och förvalta Umeå kommuns kanaler.
    Exempel: umea.se, intranät och sociala medier, affischtavlor
  • kommunicera med stadsledningskontorets målgrupper.
  • utbilda chefer och medarbetare för att öka organisationens kommunikativa förmåga.
    Exempel: medieutbildning, presentationsteknik, webbpublicering
  • utveckla bilden av Umeå som organisation, plats och arbetsgivare.
    Exempel: arbetsgivarvarumärke, PR-insatser, delta och påverka i lokala, regionala, nationella och internationella forum som är viktiga för Umeå.
Sidan uppdaterades www.umea.se/kommunikation