
Frågor och svar
Vi använder e-rekrytering och alla våra lediga tjänster publiceras på www.umea.se/ledigajobb Länk till annan webbplats.. När du hittar en tjänst eller ett korttidsvikariat du vill söka klickar du på annonsen och sedan på knappen ”Sök tjänst”. Du kan välja att skapa ett användarkonto – vilket vi rekommenderar för att enkelt kunna följa och uppdatera dina ansökningar – eller göra en snabbansökan utan konto. Information om hur du skapar ett användarkonto finns under avsnittet ”Hur skapar jag en användare?”. När du loggat in eller valt snabbansökan fyller du i de frågor som efterfrågas och skickar in din ansökan.
- Klicka på "sök jobbet"
- Klicka sedan på "Ditt första besök? Skapa nytt konto här"
- Fyll i dina personuppgifter som efterfrågas
- Registrera användare
När du är klar och har sparat dina uppgifter så har du en användare för att kunna söka jobb på Umeå kommuns webbplats. Detta innebär inte att du har anmält dig som arbetssökande hos oss. Du måste söka den eller de tjänster som du är intresserad av.
Kontrollera att du skrivit in rätt användarnamn och lösenord. Annars ring supporten för rekryteringssystemet, 0520-58 00 50, så får du hjälp.
Du hamnar automatiskt på ansökan till den tjänst du klickat på när du tryckte ”sök jobbet”. På fliken ”lediga jobb” ser du alla lediga jobb igen i Umeå kommun när du har loggat in i rekryteringssystemet.
Du kan fram till sista ansökningsdag logga in och uppdatera din ansökan genom att klicka på den tjänst du har sökt. Detta kräver att du har skapat ett användarkonto. Om du däremot har gjort en snabbansökan går det inte att ändra i din ansökan i efterhand.
Observera att bilagans filnamn får innehålla högst 49 tecken. Även mellanslag räknas som tecken. Om din fil till exempel heter "Ann-Lotta Björks personliga brev - Björkö förskola" blir namnet för långt. Kortare namn behöver därför användas för att bilagan ska kunna laddas upp.
Blanketter för att begära utdrag hittar du på Polisens webbplats. Observera att det finns olika blanketter beroende på vilken verksamhet du ska arbeta i. Några exempel inom kommunen är:
- Skola och barnomsorg
- LSS – för personer som utför vissa insatser åt barn med funktionsnedsättning
- HVB-hem – för personal vid hem för vård eller boende som tar emot barn
När du gör din ansökan kan du välja att skicka in den direkt eller pausa den.
Om du väljer att "pausa" sparas ansökan i det skick du lämnar den och du kan återkomma och slutföra den senare. Observera att ansökan inte skickas in när du klickar på ”pausa”.
Du kan när som helst fram till sista ansökningsdag logga in för att komplettera och skicka in din ansökan.
Efter att ansökningstiden gått ut är det inte längre möjligt att ändra eller skicka in ansökan.
- Logga in med din användare.
- Under rubriken "Min profil" kan du uppdatera dina personuppgifter.
- Glöm inte att klicka på "Uppdatera användare" för att dina nya uppgifter ska sparas.
En rekryteringsprocess kan variera i längd, men du kommer alltid att bli kontaktad av rekryterande chef om du blir erbjuden tjänsten. Om du inte går vidare kommer du att få besked via e-post. I varje annons finns kontaktuppgifter till den person som ansvarar för rekryteringen, dit du kan vända dig vid frågor.
Gör så här:
- Klicka på "Sök jobbet" och välj sedan "Glömt ditt lösenord".
- Skriv in ditt användarnamn (din mejladress), så får du ett mejl med information om hur du återställer ditt lösenord.
Om du ångrar din ansökan kan du själv ta bort den fram till dess att sista ansökningsdag har passerat. Logga då in på din profil i rekryteringssystemet, välj att återta ansökan och ange en orsak.
Om du vill återta din ansökan efter sista ansökningsdatum behöver du kontakta rekryteringssupport på telefon 090-16 10 99 (val 1).
Vill du slippa logga in varje dag för att se nya tjänster? Då kan du använda vår prenumerationstjänst. När du registrerar dig får du automatiskt ett mejl när annonser publiceras inom det yrke eller område du är intresserad av.
Så här gör du:
- Klicka på rubriken ”Lediga jobb” i huvudmenyn (när du är inloggad med din användare).
- Välj ”Prenumerera” längst ned på sidan.
- Fyll i de områden du vill bevaka.
Dina ansökningar räknas som allmän handling när de skickas in till Umeå kommun. Kommunen är enligt lag skyldig att spara ansökningar i två år. På grund av detta kan du inte själv ta bort din användare. När din användare raderas får du ett meddelande om det.
Du söker ett av korttidsvikariaten som ligger på www.umea.se/ledigajobb Länk till annan webbplats.
Filtrera sedan på "Extrajobb" så hittar du annonsen.
När du har skickat in din ansökan som korttidsvikarie granskas den av rekryteringsansvariga, som bedömer dina meriter utifrån de krav som ställts för tjänsten. Alla ansökningar gås igenom, och du får återkoppling så snart ett besked finns att lämna. Eftersom många söker kan handläggningstiden ibland bli längre, och återkoppling sker oftast via e-post.
Det finns olika typer av praktik. Läs mer om det på sidan om praktik för studenter.
När du jobbar som vikarie och får timlön så betalas lönen ut månaden efter att du har tjänat in den. Jobbar du i maj får du alltså lönen utbetald i juni. Skulle det vara så att du ändå saknar din utbetalning måste du vända dig till din närmaste chef.
Har du tidigare jobbat i Umeå kommun och vill beställa ett arbetsgivarintyg eller ett tjänstgöringsintyg?
Beställ arbetsgivarintyg/tjänstgöringsintyg Länk till annan webbplats.
Om du vill byta jobb inom kommunen behöver du själv söka de tjänster du är intresserad av. Vissa tjänster riktar sig särskilt till dig som redan är tillsvidareanställd i kommunen – dessa hittar du på intranätets sida för lediga jobb.
Har du skyddad identitet och vill söka jobb inom Umeå kommun? Ta kontakt med rekryteringssupport 090-16 10 99, tryck 1 som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt, mejla personuppgifter eller skapa ett konto i vårt rekryteringssystem.