Ange alt-text; vad bilder föreställer.

Foto: Katla Aero

Holmön blir testpilot för drönarleveranser

De senaste årens problem i färjetrafiken till Holmön har skapat en svår situation som drabbat såväl boende som verksamma hårt, inte minst öns butik. Nu pågår ett gemensamt arbete mellan Umeå Kommun och lokala aktörer på ön för att vända utvecklingen. Bland annat kommer drönarleveranser att testas i juni 2025.

Projektet med drönarleveranser genomförs som en del av Umeå kommuns arbete med landsbygdsutveckling. Kommunen är samarbetspart i två projekt som handlar om att utveckla ett nytt fossilfritt transportsystem med drönare, där Holmön är en pilot.

Det ena projektet handlar om att testflyga gods under sommartid, med start i juni 2025. Det andra projektet handlar om att testflyga under vinterförhållanden, vintern 2025/2026. I båda projekten kommer godset att flygas från Umeå Eco Industrial Park på fastlandet till Holmön.

– Holmön utgör en utmärkt testpilot för att prova nya sätt att leverera post och paket med till exempel livsmedel, medicin eller annat. Detta eftersom transporter är en nyckelfråga för Holmöns möjligheter att utvecklas som ett skärgårdssamhälle året runt säger Linn Alexandersson, landsbygdsstrateg.

Testrutten

Industriparken Umeå Eco Industrial Park, där drönaren utgår från, ligger cirka en mil från Umeås stadskärna. Området är cirka 550 hektar stort och utvecklas med visionen om att skapa ett världsledande centrum för grön innovation och produktion. Ambitionerna är höga och återspeglas även i arbetet med att främja klimatsmarta transportlösningar av såväl gods som människor. I hjärtat av Umeå Eco Industrial Park finns nämligen en nybyggd järnvägsterminal, Umeå Norra Järnvägsterminal, i direkt anslutning till Norrbotniabanan och Umeås övriga järnvägsinfrastruktur. Dessutom ligger E4:an i anslutning till området där Bussgods Umeås bilar dagligen passerar, vilket innebär att de snabbt och smidigt kan förse drönaren med godset.

– Parallellt med de pågående drönarprojekten pågår ett annat projekt där vi tittar på framtidens mobilitet kopplat till Umeå Eco Industrial Park. Utbytet och erfarenhetsutövning mellan projekten kommer kunna gagna Umeås transportmöjligheter säger Fredrik Lindvall på INAB.

Testperioden

Testflygningarna med drönare kommer ske 9–13 juni och 16–19 juni. Drönaren kommer kunna ta gods upp till 5 kg och har en snitthastighet på 150 km/h. Det innebär att flygturen till Holmön tar knappa 12 minuter, detta att jämföra med färjans 45 minuter. Med denna snitthastighet beräknas drönaren kunna genomföra cirka 17 transporter till Holmön under en vanlig arbetsdag. Drönaren kommer landa på återvinningsgården bredvid Holmöns lanthandel, där lossning kommer göras manuellt av butikspersonalen.

Större paket från Bussgods och PostNord kommer transporteras med färjan.

Positiva effekter av drönarprojekten redan nu

En positiv effekt av drönarprojekten sedan en tid tillbaka är att Holmöns lanthandel blivit ett ombud för Bussgods. Det innebär att paket som beställs via Bussgods levereras direkt till butiken när boende på ön väljer lanthandeln som ombud. Under projektet kommer de mindre paketen däremot levereras med drönare.

Fossilfri leverans av gods i glesbygd

Projektet finansieras av Triple F (Trafikverkets forsknings och innovationssatsning) och pågår från januari 2024 till december 2025. Projektet koordineras av Lunds Universitet och genomförs i samarbete med flera samarbetspartners på så väl: lokal, regionla och nationell nivå. Läs mer om projektet här: www.brevduvor.se Länk till annan webbplats.

Sidan uppdaterades